برای بیماران مبتلا به ادم ماکولای دیابتی اما با بینایی مناسب، مراقبت فعال بدون درمان فوری توصیه می شود

30آوریل 2019 - برای افرادی که علیرغم داشتن ادم ماکولا دیابتی که مرکز ماکولا را درگیر کرده است، دارای دید خوبی هستند، می توان با نظارت فعال و دقیق از درمان فوری آنها بطور ایمن اجتناب کرد، و چنانچه بینایی آنها بر طبق نتایج آزمایشات بالینی بدتر شود، درمان را به سرعت آغاز نمود.

یافته های این پژوهش در مجله ی انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده است . این مطالعه توسط شبکه DRCR شبکیه، که یک شبکه ی چند مرکزی پژوهش بالینی است با حمایت مالی موسسه ملی چشم، که بخشی از موسسه ملی بهداشت (NIH) است، انجام شد.

ادم ماکولای دیابتی شایع ترین علت از دست دادن بینایی در افراد مبتلا به بیماری های چشمی دیابت در ایالات متحده است. دیابت می تواند منجر به ایجاد عروق خونی شکننده و نشت کننده در شبکیه( بافت نور سنج در پشت چشم) شود. ادم ماکولای دیابتی نتیجه ی ایجاد مایع در ناحیه ی مرکزی شبکیه است که ماکولا نامیده می شود و برای دید تیز و دقیق(sharp vision) مهم است. تورم ماکولا می تواند میزان بینایی مورد نیاز برای خواندن و رانندگی را کاهش کند.

شواهد حاصل از این مطالعه باید به پزشکان و بیماران کمک کند تا بر این وضعیت بغرنج رایج در چشم نظارت کنند، این مطالعه نشان می دهد که درمان سریع ادم ماکولای دیابتی در افرادی که هنوز دید خوبی دارند سبب هزینه های غیر ضروری شده و با خطرات ناشی از درمان همراه است. از سوی دیگر سایر بیمارانی که دیرتر درمان میشوند ممکن است به طور چشمگیری در معرض خطر از دست دادن بینایی قرار گیرند.

دکتر  W. Baker، متخصص چشم در مرکز شبکیه Paducah گفت: اکنون ما می دانیم که در بیماران مبتلا به ادم ماکولا دیابتی و بینایی خوب، شبیه به کسانی که در این آزمایش ثبت نام کرده اند، یک استراتژی قابل قبول برای مراقبت از بیماران، نظارت بر بینایی این افراد بدون شروع درمان است و درمان را فقط در صورتی باید آغاز نمود که نشانه هایی از شروع کاهش دید در این افراد در طی آزمایشات بالینی مشاهده شود.

کنترل قند خون در بیماران دیابتی به پیشگیری از بیماری چشم دیابتی کمک می کند. علاوه بر این، درمان هایی که به طور مستقیم ادم ماکولا دیابتی را هدف قرار می دهند - فتوکوآگولاسیون لیزر و تزریق عوامل ضد فاکتور رشد اندوتلیال عروق(anti-VEGF) - نشت غیر طبیعی از رگ های خونی شبکیه را کاهش یا از بین می برد.

این پژوهش با شرکت 702 فرد مبتلا به ادم ماکولای دیابتی و بینایی 20/25 و یا بهتر، که به عنوان دید طبیعی یا نزدیک به دید طبیعی در نظر گرفته می شود، انجام شد. در ابتدای مطالعه شرکت کنندگان بطور تصادفی برای یکی از سه استراتژی مدیریتی برای یکی از چشم هایشان انتخاب شدند: 1) درمان با داروی aflybercept(EYLEA®)،که یک عامل ضد فاکتور رشد اندوتلیال عروقی استکه بصورت هر 4 هفته یک بار در داخل چشم تزریق می شود، 2) انجام لیزر فتوکوآگولاسیون، یا 3) نظارت بدون درمان.

در طول این مطالعه ی دو ساله، تشخیص کاهش دقت دید یا visual acuity در بیماران موجب نیاز به آغاز درمان باaflibercept  برای تعدادی از افراد در گروه لیزر یا گروه تحت نظارت شد. در نتیجه 25٪ از گروه لیزر و 34٪ از گروه تحت نظارت، نیازمند تزریق داروی aflybercept  شدند. تعداد تزریق مورد نیاز   aflibercept برای بیماران گروه لیزر و بیماران گروه تحت نظارت، به طور کلی مشابه افراد گروهی بود که از ابتدا تزریق aflybercept را دریافت کرده بودند.

محققان در طول این مطالعه دقت دید(visual acuityیا حدت بینایی) افراد شرکت کننده را بطور منظم در کلینیک های تخصصی شبکیه، پیگیری و بررسی کردند. محققان در 8 و 16 هفته پس از ورود به مطالعه، و بعد از آن هر 16 هفته یکبار، حدت بینایی را در گروه لیزر و گروه تحت نظارت اندازه گیری کردند، اما چنانچه حدت بینایی آنها بدتر می شد، درمان با داروی aflyberceptرا برای آنها آغاز می گردید.

پس از دو سال، درصد شرکت کنندگانی که در معاینات چشمی، حدت بینایی آنها به یک آستانه پیشنهادی برای از دست دادن حدت بینایی رسیده بود - یک یا چند خط بر روی نمودار چشمی - در میان گروه ها متفاوت نبود: 16٪ از گروه  aflibercept، 17٪از گروه لیزر و 19٪ در گروه تحت نظارت. متوسط ​​حدت بینایی که در ابتدا 20/20 بود، بعد از گذشت دو سال در هر سه گروه 20/20 باقی ماند.

دکتر Jennifer K. Sun، دانشیار چشم پزشکی در مرکز دیابتجاسلین در دانشکده پزشکی هاروارد، و رئیس مشترک شبکه DRCR شبکیه گفت: بر اساس آنچه که ما در مطالعات گذشته و طولانی مدت بر روی افراد مبتلا به ادم ماکولا دیابتی دیده ایم، نتایج حدت بینایی مشاهده شده در پایان این مطالعه ی دو ساله، اگر بیماران به طور منظم پیگیری و در صورت نیاز درمان شوند، به احتمال زیاد حفظ می شود.

مدیر مرکز هماهنگی مطالعات، دکتر Adam R. Glassman ازمرکز تحقیقات بهداشتی Jaebدر تامپا، گفت: فناوریهای آینده ممکن است شناسایی افرادی که ممکن است از درمان زودهنگام بهره مند شوند - قبل از اینکه ادم ماکولا دیابتی بر بینایی آنها تاثیر بگذارد-، را آسان کند. اما در حال حاضر، نظارت دقیق بر ادم ماکولای دیابتی در بیمارانی که بینایی آنها هم اکنون خوب است، یک استراتژی اولیه ی مناسب است تا زمانی که در این پیگیری های دقیق مشخص شود که بینایی آنها در حال کاهش است، که در این صورت باید درمان برای آنها آغاز شود.

منبع:

JAMA, 2019; DOI: 10.1001/jama.2019.5790

www.sciencedaily.com/releases/2019/04/190430091828.htm